• images/Siraly/siraly3.jpg

A lázadás sirálya

A Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház 2015 májusában bemutatott Sirálya mára összeért, de aktualitásából semmit sem vesztett. Fehér Balázs Benőt jobban izgatták a drámában fellelhető filozófiai és gyakorlati kérdések a színházról, mint a darab sztanyiszlavszkiji értelmezése – ez a szembemenetel pedig azonos Trepljov lázadásának gondolatiságával.

Siraly Laszlo Zsolt Oszvald Marika Fotó Mészáros CsabaFekete Ádám dramaturgi munkája mai szlenggel és vendégszövegekkel teszi 21. századivá a szöveget, illetve már a kezdéskor kihangsúlyozza a színházi problematika központi szerepét. A dráma nyitó párbeszédei, amelyek a szereplők viszonyrendszereit hivatottak ábrázolni, az előadásbeli darab bemutatója után kerülnek, így a függöny elé lépő Trepljov okfejtése adja meg az alaphangot. A színészek itt a nézőtéren játszanak, így keltve a „darab a darabban” hangulatot. A cselekmény előrehaladtával visszaszűköl a tér a színpadra és a nézőtér csak járásként funkcionál.

Szalai Sára díszletei letisztultak. Három fehér fal (a második felvonásban, Trepljov dolgozószobájaként vörös, tele szövegekkel,), négy ajtóval. Falai nem csak a teret határolják és szűkítik, a tér a szereplők viszonyrendszerét is ábrázolja. De szimbolikus jelentést is nyernek. Mása többször ütközik neki a falnak, ami a sikertelen kitörési kísérleteit mutatja. Trepljov lázadásával lyukat üt ezen a falon, de azt hamar be is tömik, ami a sikertelenségét demonstrálja, akár csak az előtte bezáródó ajtók. Dorn, a középső fal tetején ül, miközben Polina Andrejevna alatta áll és kétségbe esve próbálja legalább a cipőjét megcsókolni. Mása minden ajtón keresztül üldözi Trepljovot, Mását pedig Medvegyenko követi. A látványvilágot Izsák Lili jelmezei teszik igazán maivá. Egyedül Arkagyina öltözékei idejét múltak és jelmezszerűek, akárcsak ő maga. Nyina utolsó felvonásbeli öltözéke Arkagyina egyik levetett ruhája az első felvonásból, ezzel érzékeltetve, hogy elindult Arkagyina útján. Keresztes Zsófia maszkjai a második felvonásnak brechti zöngét adnak: a vidéken élők közül egyedül Trepljov nem visel maszkot, jelezve, hogy nem nyugodott bele helyzetébe. A többi szereplő egy kaotikus jelenetben, a kártyaparti közben maszkjaikon át egymást túlkiabálva harsogja rögeszméit, amelyeknek örökre a foglyai maradnak.

Siraly Trokan Nora Kaszas G ergő Fotó Mészáros CsabaAz előadás egyik legnagyobb bravúrja a szereposztás. Arkagyina szerepében Oszvald Marika, az Operett Színház legendás szubrettje, maga a két lábon járó tradicionális színjátszás látható – mint prózai színésznő. Játéka kiegyensúlyozott, nem maníros, csak ahol a szerep is megkívánja. Kaszás Gergővel (Trigorin) – akivel egy pillanatig sem keltik egy szerelmespár látszatát – közös jelenetükben egy érett nő higgadtságával és reális érveivel ellensúlyozza az író infantilis és kamaszos kitöréseit: nem primadonnaként hisztériázik, hogy az ünnepelt szerző maradjon mellette, hanem egy korosodó nő megannyi évének és félresiklott kapcsolatának tapasztalataiból építkezve érvel. Kettejük kapcsolata inkább a művészélet rögös útján köttetett erős szövetség, mintsem szerelem. Trigorin az élet iránti közömbössége okán alkalmatlan a szerelmi kötöttségre, ez pedig végig érződik Kaszás Gergő játékán. Jellegzetes egykedvű arckifejezés kíséri alakítását. Ezt egyedül a fent említett jelenetben látjuk megváltozni, de a kamasz szerelem hevével megjelenő gesztusai előre jelzik komolytalanságát. Trigorin a passzív értelmiségi, úszik az árral, Nyina szerelme is csak úgy rátalál, nem ő dönt róla.

Bagi Ágnes kritikáját az apokrif oldalán, itt olvashatják el.

Június 2017
H K Sz Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2